ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

ԻՆՔՆԱՆԿԱՐ` ՄԵՆԱԽՈՍՈՒԹՅԱՆ ԺԱՆՐՈՒՄ

ԻՆՔՆԱՆԿԱՐ` ՄԵՆԱԽՈՍՈՒԹՅԱՆ ԺԱՆՐՈՒՄ
15.03.2011 | 00:00

Ազգովին սիրում ու մեծարում ենք նրան: Սիրում ենք ոչ միայն մենք: Նաև` օտարները: Ի մասնավորի` ռուսները: Իրենց (բոլորիս) Տարկովսկու հանրահայտ հերոսն է, խորհրդային կինոյի ապրող-չխամրող խորհրդանիշերից մեկը: Մեկը, ով անսպասելիորեն պիտի ճեղքեր իր ես-ը օղակող կինոկերպարի երփնազան լուսապսակը, և բեմն ու իրականությունը շղարշող բաժանարարը պիտի գծվեր բոլորովին այլ հարթության վրա, այլ ձևի ու բովանդակության տիրույթներում: Լսում-դիտում-կարդում էինք ԽՍՀՄ Գերագույն խորհրդի պատգամավոր, հետագայում անկախ Հայաստանի Հանրապետության նախագահի թեկնածու, յուրայինի չափ հարազատ, ծանոթ, մտերիմ արտիստին ու ակամա կասկածում, թե իսկապես նա է այդչափ հարազատը, ծանոթն ու մտերիմը:
Հետագայում վարժվեցինք նրա ես-ի բազմաշերտ դրսևորումները դյուրությամբ ընկալելուն, և առանձնապես չզարմացանք, երբ ասելիքի, խոհի անհատակ պաշարներն իր մեջ ամբարած արվեստագետը, մտավորականը, հասարակական-քաղաքական գործիչն անակնկալների իր զարմանահրաշ արկղիկից դուրս բերեց և մեզ հրամցրեց գրական ժանրի իր երկնումները:
Սոս Սարգսյանի մարդկային նկարագրի հմայքը ևս ունի բազմաբևեռ դրսևորումներ: Վերջերս նրա հետ շփման հնարավորություն ստացած հանդիսատեսը մեկ-երկու օրվա տարբերությամբ երկու տարբեր դահլիճներում («Թեքեյան» մշակութային կենտրոն, Երևանի «Մոսկվայի տուն») տեսավ-վայելեց միևնույն մարդու երկու տեսակները` գրող և փիլիսոփա-վերլուծաբան Սոս Սարգսյանին:
«Թեքեյան» մշակութային կենտրոնում մեծարվեց գրող-հրապարակախոս Սոս Սարգսյանը: Հանդիպման առիթը նրա գրական երկերի ժողովածու «Կանչի», «Ընդհատում», «Լակոտը» վիպակների, ինչպես և Մարիամ Հովհաննիսյանի` Սոս Սարգսյանի կենսամատենագիտությունը ներկայացնող աշխատության շնորհանդեսն էր: Թեև մի աննշան թյուրիմացության պատճառով անձամբ չմասնակցեցի այդ հանդիպմանը, սակայն ամիսներ առաջ իր ձեռամբ ու մակագրությամբ ինձ նվիրած գրքերին, «Կանչին» և «Ընդհատումին» մանրամասնորեն ծանոթացած լինելով և լրագրող գործընկերներիս պատրաստած նյութերին հետևելով` կարողացա ի մի բերել այդ օրվա տրամադրությունն ու գույները, համադրել դրանք գրքերից ստացած տպավորությանս հետ: Չեմ հաղթահարում «Կանչից» մի քանի քաղվածք մեջբերելու գայթակղությունը: Գլոբալիզացիայի վտանգը շոշափող և դրա սնանկությունը գիտակցող արվեստագետը գրում է. «Բայց չի կարող պատահել (որքան էլ գիտությունը, տեխնիկան առաջ գնան), չի կարող պատահել, որ Հոմերոսն ու Նարեկացին իզուր ապրած լինեն: Չի կարող պատահել, որ մարդն անցյալը լրիվ մոռանա, համարի փուչ, համարի մոլորություն, համարի իզուր: Չի կարող էդպես պատահել»:
Թուրքիայի եվրոպական նկրտումների վերլուծություն-գնահատականը հենց Եվրոպային ուղղված սթափեցնող սառը ցնցուղ է. «Թուրքիան եթե մտնի Եվրամիություն, տրոյական ձի է դառնալու Եվրոպայի համար»: Մնում է ավելացնել. «Բարի վայելում, Եվրոպա»:
Ազգի ցավն ու ուրախությունը սեփականի պես ապրելով` տալիս է ամփոփագիր-գնահատականը. «Որտեղ կռվեցին` չպարտվեցին… Սասուն, Զեյթուն, Վան, Մուսալեռ, ՈՒրֆա, Բաշ-Ապարան, Ղարաքիլիսա, Սարդարապատ… Որտեղ որոշեցին բոլորը միասին կործանվել` ապրեցին, որտեղ որոշեցին բոլորը միասին փրկվել` կործանվեցին»։
Օրեր առաջ ունկնդրում էի մի ռադիոռեպորտաժ, որի ընթացքում Սոս Սարգսյանը հորդորում էր բոլոր հայորդիներին «կանչել» Թումանյանին, անսալ նրա իմաստուն ձայնին: Թերևս, «Կանչ»-ը Թումանյանին մերձենալու և մեզ մերձեցնելու նորօրյա փորձ է, որից պիտի դաս քաղենք ամենքս:
ՈՒ մինչ ջանում եմ ամբողջացնել չվայելածս հանդիպման համապատկերը, ներսումս գլուխ են բարձրացնում դրան հաջորդած մյուսի մանրամասները, որոնց հանրագումարն ուրվագծում է Սոս Սարգսյանի ինքնանկարը` մենախոսության ժանրում (թեև տեղ-տեղ այն վերածվում էր ձևական երկխոսության):
Երևանի «Մոսկվայի տան» դահլիճում «Ճանապարհ դեպի ինձ» խորագրի ներքո ձեռնարկված հերթական հանդիպումն է, հերոսը` ԽՍՀՄ ժողովրդական արտիստ, ՀՀ պետական մրցանակների դափնեկիր Սոս Սարգսյանը: Խոսում է ռուսերեն. արդեն անբնական է: Բայց սկսում ես հետևել խոսքի ընթացքին, և հասկանում, որ ինքնըստինքյան վերանում են բոլոր անջրպետները, որ դու տեսնում-լսում ես քո սիրելի Սոս Սարգսյանին` Նահապետ, Ձորի Միրո, ընկեր լեյտենանտ, Ջոն արքա, Մացակ Ավագյան, պատգամավոր, հռետոր, արձակագիր և չգիտես, թե էլի որ Սոս Սարգսյանին: Իսկ խոսքն իմաստուն է, ինչպես միշտ: Անկախ նրանից` կինո՞ն է քննարկման թեման, թատրո՞նը, գրականությո՞ւնը, հայրենիքի բա՞խտը, արտաքին հարաբերություննե՞րը, Սոս Սարգսյանը խորաթափանց ու խորագետ վերլուծաբան է ու նաև` անվրեպ քննադատ:
Ինքնանկարն ամբողջանում է հանդիսատեսի աչքի առաջ: Սոս Սարգսյանն այս էլ որերորդ անգամ պատմում է Անդրեյ Տարկովսկու հետ իր բարեկամության մասին, վերհիշում մթության մեջ խարխափող Երևանում ծնունդ առած Համազգային թատրոնի կենսապատումը` սկսած Հայաստանի ժուռնալիստների միության դահլիճում խաղացած ներկայացումներից մինչև այսօր, անհանգստանում, թե կարող է խոսքն անհետաքրքիր լինել («Երբ դերասանը բեմում է, պիտի հետաքրքիր լինի»): ՈՒ առանձնապես մեծ ջանք չի գործադրում իր ունկնդրին հետաքրքրելու համար. հետաքրքրությունը ծնվում է ինքնին` պահի, թեմայի, անձի բերումով: Անդրադառնում է հազար ու մի տհաճ-հաճելի խնդիրների` հպարտությամբ իրեն համակած Արցախի մեծ հաղթանակին, հոգին խոցող տարատեսակ պարտություններին, կոռուպցիային, որ ավելի սարսափելի է, քան թուրքը, սոցիալական դժվարություններին, գյուղատնտեսության հետընթացին, արտաքին հարաբերություններին:
Քննադատության թիրախ է դառնում դարավոր բարեկամ Ռուսաստանը. «Մենք և Ռուսաստանը ավելի քան 200 տարի է, ինչ միասին ենք: Մենք անբաժան ենք իրարից, ինչպես սիամական երկվորյակները: Պարզապես չի կարելի կծել: Իսկ Ռուսաստանը կծում է: Նրանք չեն հասկանում, որ այն ամենը, ինչ կատարվում է Ռուսաստանում, անդրադառնում է մեզ վրա: Մեզ համար դա շատ էական է»: Ապա հեռակա դասեր է տալիս ռուս ազգայնամոլներին, որոնց խելքի բերելու առաքելությունը ռուս ինտելիգենցիայի ուսերին է դրված, և նրանց բանականության կոչելը առաջին հերթին պետք է հենց իրենց` ռուսներին:
Լսում եմ, ու մտաբերում Սոս Սարգսյանի համերկրացու, արձակագիր, ազատամարտիկ Հովիկ Վարդումյանի «Կանթեղ» փաստագրական վեպի հերոս Պյոտր Մեդվեդևին, որ արցախյան ազատամարտի անհույս օրերին, դարավոր բարեկամության ուխտին հավատարիմ, սատարել ու փրկել է իրենց հայրենիքը պաշտպանելու ելած շատ հայորդիների: Այս օրինակով հուսադրվում եմ ու հետևում Սոս Սարգսյանի խոհաշարին. «Ինձ թվում է, որ Քրիստոսը հայտնվել է երկրորդ անգամ, նայել աշխարհին, ձեռքը թափ տվել, թքել-հեռացել: ՈՒ այլևս չի գա: Որովհետև անհասկանալի է, թե ուր է գնում մարդկությունը: Որքա՞ն կարելի է պատերազմել, արյուն հեղել, դաժան լինել»:
«Գնահատվելու» հերթը հասնում է վայ-հարևաններին. քոչվորները չեն փոխում իրենց պատկերացումները չարի, բռնության մասին: Մեզ բախտ է վիճակվել ապրելու այդպիսի շրջապատում, ոչինչ չի մնում անելու, քան հարմարվել ու ճիշտ կողմնորոշվել ստեղծված իրավիճակում:
Իսկ ինչո՞վ է զբաղված Եվրոպան: Ամենուր ձգտում է «ներդնել» դեմոկրատիան, ինչպես ժամանակին «ներդրվեց» սոցիալիզմը: Պատգամ. «Չի՛ կարելի ոչինչ ներդնել»: Ինչպես և չի կարելի ընդունել այսօրվա երգերը (ո՛չ մեղեդի ունեն, ո՛չ խոսք), չի կարելի անտեսել գիրքը, չի կարելի մոռանալ, որ դասականը միշտ արդիական է ու դրանով էլ` հանճարեղ:
Էլի մի տագնապ. աշխարհում թատրոնի ճգնաժամ է:
Ձգվում է վերհուշի երկար թելը. դպրոցից ու դասից խուսափող, ծույլ տղան դառնում է Ստեփանավանի թատրոնի դերասան, ապա, իր տեսած երազին հավատալով, տեղափոխվում Երևան, կյանքը հանդիպեցնում է թանկ ու անմոռանալի մարդկանց հետ` Վարդան Աճեմյան, Վաղարշ Վաղարշյան, Հրաչյա Ներսիսյան, Խորեն Աբրահամյան, Բաբկեն Ներսիսյան, Հենրիկ Մալյան…
«Ես բազմաթիվ անգամներ հեռացել եմ թատրոնից, ու բազմաթիվ անգամներ էլ ինձ վռնդել են թատրոնից: Բայց ճակատագիրը տնօրինել է այնպես, որ կրկին վերադառնամ այնտեղ»:
Խոսքը նման է խոստովանության, անկեղծ է, անմիջական. «Այս աշխարհում ինձ համար շատ հետաքրքիր է ապրել, շատ հետաքրքիր է հայ լինել: Ինչո՞ւ: Որովհետև ես չեմ ճանաչում մեկ ուրիշ ազգ, որն անցած լինի այն մացառոտ ճանապարհը, որով անցել է մեր ժողովուրդը: Դա շատ հետաքրքիր է, շատ ողբերգական` լի անհաշիվ սխալներով, պարտություններով, ընկրկումներով: Մի առիթով Մարիետա Շահինյանն ասաց. «Այսօրվա հույները հին հույները չեն, այսօրվա հռոմեացիները հին հռոմեացիները չեն, այսօրվա ասորիները հին ասորիները չեն: Բայց որքան էլ տարօրինակ թվա, այսօրվա հայերը նույն հայերն են, որ եղել են հնում»: Սա հրաշալի է: Սա ինձ շատ է դուր գալիս: Իսկ դուր է գալիս, որովհետև մեզ համար ամեն բան առջևում է: Անկեղծ ասած` ես ցանկանում եմ երկար ապրել: Ինձ համար շատ հետաքրքիր է: Ես այնքա՜ն համոզված եմ, որ սկսվում է մեր հաջողությունների, հաղթանակների շրջանը: ՈՒզում եմ տեսնել դրանք»:
Թող հանուն բոլորիս անկատար չմնան Վարպետի այս և մնացյալ ցանկությունները:
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3299

Մեկնաբանություններ